علت عفونت دندان و درمان آن با روش های خانگی


عفونت دندان که به آن دندان آبسه نیز میگویند، یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف دندانی که دچار عفونت و تورم شده است، به کار می رود. هنگامی که پوسیدگی دندان اتفاق می افتد، باکتری در دندان ها، لثه ها و مغز استخوان ایجاد بی نظمی می کند، که پالپ و آب را احاطه کرده و موجب تورم و ایجاد آبسه می شود.

علت دندان عفونت چیست؟

دندان شما از خارج سخت به نظر می رسد اما از داخل از مجموعه ای از اعصاب، بافت های مرتبط به هم و رگ های خونی تشکیل شده است. در بعضی از موارد دندان عفونی می شود که می تواند نتیجه:

کرم خوردگی یا پوسیدگی دندان؛
بیماری لثه، همچنین به عنوان بیماری پریودنتال شناخته می شود؛
دندان ترک خورده؛

اگر عفونت را درمان نکنید، می توانید پالپ دندانی که همان مجموعه ای از بافت همبند و اعصاب و رگ ها است را از بین برده و به عفونت منجر شود دو نوع رایج عفونت دندان وجود دارد:

عفونت پری اپیکال که در نوک ریشه دندان شما شکل می گیرد.
عفونت پریودنتال که بر استخوان کنار دندان تاثیر می گذارد.
شما می توانید بیش از یک عفونت دندان داشته باشید. یا عفونت می تواند از طریق استخوان عبور کند و در چندین نقطه دیگر نیز ظاهر شود. اما هر یک فقط به یک دندان مربوط می شود.

علائم عفونت دندان

علائم و نشانه‌های عفونت دندان شامل موارد زیر است:

احساس درد هنگام جویدن غذا یا لمس منطقه‌ای که آسیب‌دیده است؛
حساسیت به غذاها و نوشیدنی‌های سرد یا داغ؛
بوی بد دهان؛
تب؛
احساس ناخوشایند کلی؛
سختی در باز کردن دهان؛
بلع سخت؛
بی خوابی.
درد نشانه‌ اصلی عفونت دندان است که احتمالا تپنده و اغلب شدید است. درد معمولا به‌طور ناگهانی شروع می‌شود و با گذشت چند ساعت یا چند روز شدیدتر می‌شود. در بعضی از موارد درد می‌تواند به گوش، استخوان فک و گردن هم منتقل شود (1).

درمان های خانگی برای از بین بردن عفونت دندان

گل رز

عصاره گل رز را با آب تازه لیموترش مخلوط کنید و برای چند دقیقه این مخلوط را در دهان نگه دارید و سپس دور بریزید. این عمل را حداقل روزی 3 بار تکرار کنید.

لیمو

غرغره کردن با آب لیموی تازه و آب ولرم روزی 2 بار علاوه بر از بین بردن بوی بد دهان، شدت ورم را نیز کاهش می دهد.

نمک

برای تسکین فوری التهاب و خون ریزی با آب نمک غرغره کنید و یا ضماد زنجبیل و نمک را بر روی لثه قرار دهید. استفاده از نمک به صورت کشیدن روی لثه و دندان بسیار خوب است، مداومت به این کار مفید است و می تواند کمک کننده باشد, در مورد نمک هم مقالات متعددی بیان شده که فوق العاده است.

سیر

برای درمان سریع آبسه دندان روزی سه حبه سیر را به اندازه ماش خرد کرده و هر حبه را همراه با یک لیوان آب یا آب عسل میل کنند.

عسل

برای از بین رفتن عفونت‎ در دهان و دندان می‎توان یک قاشق مربا خوری عسل را با چند قطره سرکه مخلوط کرده و روی لثه‎ و دندان‌ها مالید.

همچنین بخوانید:

زنجبیل و فلفل

میزان مساوی از این دو ادویه را با آب مخلوط کنید و یک سس بسازید. توپ کوچکی از پنبه درست کنید و به میزان کافی به سس مورد نظر آغشته اش کنید. بعد هم آن را درست روی دندان تان (جایی که لثه و زبان شما به آن برخورد نکند) بگذارید و تا زمان فروکش کردن درد یا حداقل تازمانی که طاقتش را دارید، پنبه را از دهان تان خارج نکنید.

سماق

تورم لثه را مى توان با جوشانده هلیله به صورت مضمضه یا پاشیدن پودر عدس ، گشنیز، مورد، صندل سرخ فوفل ، سماق بهبودى بخشید و یا آب برگ تاجریزى ، بارهنگ ، آب برگ خرفه را در دهان نگهداشته و خارج کنند و یا سماق را نرم کوبیده در گلاب حل کرده مضمضه نمایند اگر ورم بهبودى نیافت مى توان تخم ریحان یا تخم مرو یا تخم تمرهندى را سائیده در آب اسپرزه ریخته روى قسمت متورم بمالند.

منبع: myclinic


[ بازدید : 234 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ دوشنبه 6 مرداد 1399 ] [ 9:12 ] [ دکتر سلام ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر