خواص جادویی چای ترش و نحوه درست کردن آن


چای در سرتاسر دنیا شناخته شده است می توانید چای را تقریبا با هر جز تشکیل دهنده آماده کنید. فواید سلامتی چای طبیعی در این روزها رایج شده است؛ قیمت ها نیز بالا رفته است. اما اگر بگوییم می توانید چای را از یکی از ترکیبات موجود در دسترس تهیه کنید چه ؟ تعجب می کنید در مورد چه چیزی داریم صحبت می کنیم گیاه چای ترش هستند که می توانند در باغچه تان به وفور دیده شوند. حالا، بیایید در این بخش از سلامت نمناک نگاهی به نحوه استفاده از این گیاه دارویی و چه زمانی و چرا از آن استفاده نکنیم، بیندازیم.

چای ترش را بیشتر بشناسید
نام علمی – Hibiscus sabdariffa
منشا – آفریقا
نوع گیاهی – Shrub
نام دیگر – Roselle

بسیاری از ما این گل را با گل سرخ معمولی ، که فقط یک گل تزیین است و هیچ گونه کاربرد دارویی ندارد ، اشتباه می گیریم. از سوی دیگر، از فواید سلامتی آن همانند گل ها، میوه ها ( برای درست کردن چای ) استفاده می کنند. این چای خاص ازکالیکس خشک بارنگ های روشن درست می شود . با این حال، این نوشیدنی قرمز طعم ترشی دارد که می تواند دهان را جمع کند. مزه تند آب قره قاط را به خاطر می آورید ؟ خوب، بله. مزه مشابهی دارند. می توان با توجه به سلیقه یعنی، داغ و یا سرد مصرف کرد. و درست مانند دیگر انواع چای گیاهی، کالری کمی دارد و کاملا بدون کافئین است – برای کسانی که می خواهند از آن دور باشند.البته نمی گوییم کافئین بدون هیچ مزیتی است، واقعا برای تامین یک منبع فوری انرژی مفید است. اما عوارض جانبی آن را نمی توان نادیده گرفت.

این گیاه دارویی دارای صدها گونه است که براساس زیستگاه و آب و هوا متفاوت است. متداول‌ترین نوع آن که برای آماده سازی چای از آن استفاده می‌شود Hibiscus sabdariffa نام دارد. چای ترش منبع غنی آنتی اکسیدان های است که از سلول‌ها در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. همچنین با تجزیه چربی‌های درون بدن به عملکرد مناسب کبد در طولانی مدت کمک می‌کند. در ادامه به برخی فواید این گیاه دارویی اشاره می‌شود.

جوان سازی پوست صورت

چای ترش خواص آنتی اکسیدانی داشته و چون سرشار از ویتامین C می باشد باعث کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست صورت می شود.

پاک سازی پوست صورت

چای ترش دارای سورفکتانت های طبیعی بوده و به عنوان یک اسکراب و پاک کننده طبیعی پوست صورت باعث پاکسازی پوست صورت و از بین بردن سلول های مرده پوست می شود.
ماسک پاک کننده صورت

1 قاشق غذاخوری گیاه چای ترش و 1 قاشق غذا خوری عسل را در یک لیوان آب بریزید و بگذارید 30-40 دقیقه دم بکشد، سپس می توانید مقداری سبوس جو دوسر به آن اضافه کرده و بر روی صورت و گردن بمالید، بگذارید 10-15 دقیقه بماند و بعد از آن اول با آب گرم و سپس با آب سرد خوب بشویید.

درمان زخم

مطالعات متعدد نشان داده که عصاره ی چای ترش باعث بهبودی زخم می شود.

تقویت و افزایش رشد مو

برگ های گیاه چای ترش باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.
ماسک چای ترش برای مو

10 تا 15 برگ گل جامائیکا را در روغن نارگیل بیندازید و بگذارید 3-6 هفته در محل تاریک و سرد بماند، سپس این روغن را بر روی مو ها و پوست سر ماساژ دهید تا باعث تقویت و افزایش رشد مو شود.

کمک به کاهش وزن

نوشیدن منظم چای ترش می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. برخی مطالعات نشان داده اند که افراد دارای اضافه وزن بعد از ۱۲ هفته مصرف عصاره چای ترش، شاهد کاهش وزن و چربی بدن شأن بودند.

چای ترش برای جلوگیری از فشارخون

آیا احساس سرگیجه و افزایش ناگهانی دمای بدن را دارید؟ وقتشه که فشار خونتان را چک کنید. اگر فشار بالا است چای قرمز بنوشید تا آن را پایین بیاورید. این چای به کاهش خطر فشار خون مشهور است.

چای ترش برای کاهش کلسترول

در زندگی سریع امروز، می توانیم اکثریت افراد را ببینیم که در حال مبارزه با بیماری های مرتبط با کلسترول هستند، شایع ترین علت افزایش سطح ال دی ال – کلسترول است. بسیاری از داروهای تجاری هستند که برای کنترل کلسترول تبلیغ می شوند حتما چای ترش را امتحان کنید.

چای ترش برای کاهش قند خون

چای ترش برای کسانی که دیابت نوع دو دارند مفید است. همه ما می دانیم دیابت می تواند مهلک باشد. اما آیا می دانستید که این چای می تواند به شما کمک کند.

چای ترش برای حفاظت از کبد

همه ما اهمیت کبد در بدن را میدانیم هر نوع مشکلات مربوط به کبد میتواند زندگی را مختل کند پس چای ترش بنوشید.

دفع عفونت‌های باکتریایی

باکتری‌ها میکروارگانیزم های هستند که می‌توانند موجب بروز برخی عفونت‌ها نظیر ذات الریه یا برونشیت شوند. خواص آنتی اکسیدانی این گیاه دارویی به دوری بدن از عفونت باکتریایی کمک می‌کند.

پیشگیری از سرطان

این گیاه دارویی حاوی پلی فنول ها، ترکیبات معروف به خاطر داشتن خواص ضدسرطانی، است. در برخی مطالعات هم نشان داده شده است که عصاره چای ترش می‌تواند موجب اختلال در رشد سلولی شود.

چای ترش برای درمان گرفتگی های قاعدگی

نوشیدن چای گرم به تسکین گرفتگی عضلات دردناک کمک می کند. اما برای تسکین فوری نوشیدن چای ترش را زیاد کنید.

چای ترش برای درمان افسردگی

با افزایش انتظارات و سطح استرس افسرده شدن آسان است. در میان روش های غلبه بر افسردگی، چای ترش ولرم مناسب است.

چای ترش برای هضم بهتر

چای ترش می تواند عملکرد مثانه و شکم را بهبود بخشد.

چای ترش برای خنک کردن بدن

شاید مضحک به نظر برسد؛ چای ترش می تواند تشنگی را فرو بنشاند به همین دلیل است که بیشتر ورزشکاران آن را می نوشند.

مضرات چای ترش برای بیماران سرطانی:

چای ترش بر سلول های سرطانی پوست و مغز تاثیر می گذارد. موسسه سرطان ملی دریافت که اگر تحت شیمی درمانی و یا پرتو درمانی قرار دارید ، باید از خوردن این چای اجتناب کنید چون ممکن است موجب مشکلاتی در هنگام تداخل با داروهای سرطان شود. این یکی از بهترین اثرات جانبی چای است که باید از آن آگاه باشید.

اثرات توهمی چای ترش :

چای ترش می تواند اثرات توهم زا داشته باشد و بسیاری از مردم پس از خوردن آن احساس سبکی و حتی مستی می کنند. به یاد داشته باشید هنگام رانندگی یا استفاده از ماشین آلات در هنگام صرف چای بیشتر مراقب باشید.

همچنین بخوانید:

چای ترش و عوارض آن

مصرف چای ترش باعث اثرات توهمی می شود

نحوه آماده سازی چای ترش :

1. چای ترش داغ

مواد لازم:

دو قاشق چای ترش خشک

یک فنجان آب جوش

– عسل یا شکر قهوه ای ( به سلیقه )

طعم های دیگر ( دارچین، نعنا ) – اگر می خواهید یک چایی قوی و تند بخورید.

این روش کاملا ساده است؛ درست مانند درست کردن هر چای گیاهی دیگر. با ریختن آب جوش در یک قوری شروع کنید و گل های خشک شده را در آن بریزید. بگذارید 5 تا 10 دقیقه دم بکشد بستگی به این دارد که در چه حد چای غلیظ باشد . طعم های انتخابی خود را اضافه کنید و عسل را به چای ر اضافه کنید و داغ بنوشید.

منبع: drkhani


[ بازدید : 445 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ پنجشنبه 22 آبان 1399 ] [ 10:18 ] [ دکتر سلام ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر